MEF Lisesi (Ulus)

Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IB DP)

Uluslararası Bakalorya Programı

Uluslararası Bakalorya Diploma Programı (IBDP), 1960’lardan bu yana dünya çapında  157  ülkede, 5.175 okulda uygulanmakta olan üniversite öncesi iki yıllık bir eğitim programıdır. Program, dünyanın önde gelen üniversitelerinden kabul ve saygı görmektedir.

MEF Okulları, 1998 yılından bu yana  Uluslararası Bakalorya Diploma Programını uygulamaya yetkilendirilmiş bir “IB Dünya Okulu”dur. MEF Lisesi  öğrencilerine ulusal diplomanın yanı sıra Uluslararası Bakalorya Diploması alma fırsatı da sunar.

Uluslararası Bakalorya Diploma Programı okulumuzda 11 ve 12. sınıflarda uygulanmakta olup öğrencilerimizi, akademik olarak zorlayıcı bir müfredat ile üniversite ve sonrasındaki yaşamlarında başarılı olmaya  hazırlayan; giderek küreselleşen bir toplumda onları aktif katılımcılar olarak yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Uluslararası Bakalorya Diploma Programı,  disiplinlerarası, kültürel, ulusal ve coğrafi sınırları aşan ve eleştirel katılımı, ufuk açıcı fikirleri ve etkin ilişkileri öne çıkaracak şekilde planlanan her biri farklı seçenekler içeren altı ana ders grubu ve Bilgi Kuramı ( TOK), Yaratıcılık-Aksiyon-Servis (CAS)  ve Bitirme Tezi(EXTENDED ESSAY)nden  oluşan çekirdek dersleri kapsar. IB dersleri hakkında daha fazla bilgi için ilgili ders sayfalarına bakabilirsiniz. IB Programını seçen öğrenciler, İleri (HL) ve  Standart (SL) olmak üzere iki farklı seviyede sunulan seçenek içerisinden altı ders seçerler. Diploma Programı sayesinde öğrencilerimiz, henüz lisedeyken tez, ödev, deneme yazısı yazma, deney raporu yazma, sözlü sunum ve derinlemesine araştırma yapma konusunda kendini geliştirme fırsatı bulur.

Okulumuzda sunulan Uluslararası Bakalorya Diploma Programı ders grupları ile ilgili detaylı bilgileri aşağıda bulabilirsiniz. 

DP language and literature subject group

DP language acquisition subject group

DP individuals and societies subject group

DP sciences subject group

DP mathematics subject group

  • Mathematics: analysis and approaches SL & HL
  • Mathematics: applications and interpretation SL & HL

The DP core

IB Misyon Beyanı

Uluslararası Bakalorya, kültürlerarası anlayış ve saygı ile daha iyi ve daha barışçıl bir dünya oluşturulmasına yardımcı olacak araştıran-sorgulayan, bilgili ve duyarlı genç insanlar yetiştirmeyi amaçlar. Bu amaca yönelik olarak kuruluş, yeni ufuklar açıcı uluslararası eğitim programları ve titiz değerlendirme yöntemleri geliştirmek amacıyla okullar, devletler ve uluslararası kuruluşlarla çalışmaktadır. Bu programlar, dünya genelinde öğrencileri, diğer insanların da farklılıklarıyla haklı olabileceğini anlayan, etkin, şefkatli ve yaşam boyu öğrenmeye inanan bireyler olmaya teşvik eder.

Kaynak: https://www.ibo.org/about-the-ib/mission/

MEF Okulları Misyonu

Öğrencileri, sağlıklı iletişim kurabilen, ulusal ve evrensel değerlerle donanmış, özgüveni tam, sorumluluk alabilen, bilimsel ve analitik düşünceye sahip, teknoloji ile barışık, yararlı hobileri olan, estetik beğenileri gelişmiş, üretken ve yaratıcı, araştırmaya ve öğrenmeye meraklı; onları Atatürk İlkeleri ile demokratik ve laik cumhuriyete sahip çıkan; insana, topluma ve doğaya saygılı bireyler olarak hayata hazırlamaktır.

MEF Okulları, bu vizyon ve misyonu gerçekleştirebilmek için, öğrencilere yalnızca bilgi vermeyi değil; öğrencinin edindiği bilgileri kavrayıp anlamasını, analiz ve sentez yapmasını, irdeleyip değerlendirmesini sağlayan öğrenci merkezli bir sistem uygulamayı ilke edinmiştir.

MEF Okulları eğitiminin temelini oluşturan bu yol gösterici bildirgeyi IB felsefesiyle örtüştürerek  IB Programlarının ortak hedefi olan evrensel kişilik özelliklerine sahip Dünya İnsanını yetiştirmekteyiz.

IB Öğrenen Profili

Araştıran-sorgulayan Araştırma ve sorgulama için gerekli becerileri geliştirerek merakımızı besleriz. Tek başına ve diğerleriyle birlikte nasıl öğreneceğimizi biliriz. Şevkle öğrenir ve öğrenme sevgimizi yaşam boyu sürdürürüz.
Bilgili Bilgiyi farklı disiplinler arasında araştırarak kavramsal anlayış geliştirir ve kullanırız. Yerel ve küresel önemi olan sorunlar ve fikirlerle ilgileniriz.
Düşünen Karmaşık problemleri çözümlemek ve bunlarla ilgili güvenilir eylemlerde bulunmak için eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanırız. Gerekçeli, etik kararlar almada inisiyatif kullanırız
İletişim kuran Kendimizi birden fazla dilde ve pek çok şekilde güvenle ve yaratıcı şekilde ifade ederiz. Diğer bireylerin ve grupların bakış açılarını dikkatle dinleyerek etkili şekilde işbirliği yaparız
İlkeli Doğruluk ve dürüstlükle, güçlü bir hakkaniyet ve adalet anlayışıyla, tüm insanların haysiyetine ve haklarına saygı duyarak hareket ederiz. Eylemlerimizin ve sonuçlarının sorumluluğunu alırız
Açık görüşlü Diğerlerinin değerleri ve geleneklerinin yanı sıra kendi kültürlerimiz ve bireysel geçmişlerimize de değer veririz. Farklı bakış açıları arar, değerlendirir ve bu deneyimlerimizle olgunlaşırız.
Duyarl Empati kurar, şefkat ve saygı gösteririz. Hizmet etme yükümlülüğüne inanır, diğerlerinin hayatında ve kendi çevremizdeki dünyada olumlu bir fark yaratmak için hareket ederiz
Riski göze alan Belirsizliğe ihtiyat ve kararlılıkla yaklaşırız; yeni fikirler ve yenilikçi izlemler araştırmak için bağımsız ve ortaklaşa çalışırız. Zorluklar ve değişim karşısında becerikli ve dayanıklıyız
Dengeli Kendimizin ve başkalarının esenliğini sağlamak için yaşamımızın farklı yönleri (entelektüel, fiziksel ve duygusal) arasında denge kurmanın önemini biliriz. Diğer insanlarla ve yaşadığımız dünyayla olan dayanışmamızın farkındayız.
Dönüşümlü düşünen Dünyayı, kendi fikir ve deneyimlerimizi derinlemesine düşünürüz. Öğrenme ve kişisel gelişimimizi desteklemek amacıyla güçlü ve güçsüz yanlarımızı anlamak için çaba sarf ederiz

Neden IB DP?

  1. Uluslararası Bakalorya Diploma Programı öğrencileri, program dâhilindeki derslerini işlerken hem IB Diploması için hem de Milli Eğitim Diploması için gerekli koşulları yerine getirmiş olurlar. IB sınavlarında başarılı olan öğrenciler liseden mezun olurken ulusal ve uluslararası geçerliliği olan iki diploma almaya hak kazanmaktadırlar.
  2. Yurt dışında da birçok üniversiteye giriş imkânını elde edebilir ve bazı üniversiteler IB de aldıkları bazı derslerden Diploma Programı mezunlarını muaf tutulabilirler. Programı yüksek bir dereceyle bitiren bir öğrenci, uluslararası üniversitelerde kısmi veya tam burs alma hakkına da sahip olabilir.
  3. Yurt içinde birçok özel üniversite IB Diploma notuna göre öğrenciye burs imkânları sunmakta ve bölümler arası geçiş kolaylığı sağlamaktadır.
  4. IB eğitimi, öğrencilerin kendi bakış açıları, kültürleri, kimlikleri ve ardından da diğerlerininkiler üzerinde dönüşümlü düşünme yapmalarına yardımcı olarak uluslararası bilinç oluşturur.
  5. Farklı inançları, değerleri ve deneyimleri takdir etmeyi öğrenerek, kültürler ve disiplinler arası düşünüp iş birliği yaparak, IB öğrenenleri daha barışçıl ve sürdürülebilir bir dünya için gerekli olan anlayışı kazanır.

 

 

 

LINKS: 

What is an IB education? https://ibo.org/learn-more-about-the-ib/

What is the DP?  https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/ 

General Information and Programme-Related Information : https://www.ibo.org/digital-toolkit/presentations/

For further information about the IB and its programmes visit http://www.ibo.org.

IB Diploma Programme

IB Diploma Programme

The International Baccalaureate Diploma Programme (IBDP) is a two-year pre-university education programme that has been implemented in 5,175 schools in 157 countries around the world since the 1960s. The programme is accepted and respected by the world’s leading universities.

MEF Schools is an “IB World School” authorised to implement the International Baccalaureate Diploma Programme since 1998. MEF High School offers its students the opportunity to obtain the International Baccalaureate Diploma as well as the national diploma.

The International Baccalaureate Diploma Programme is implemented in grades 11 and 12 at our school and aims to prepare our students for success at university and beyond through an academically challenging curriculum and to raise them as active participants in an increasingly globalised society.

The International Baccalaureate Diploma Programme consists of six main course groups, each with different options, and core courses, including Theory of Knowledge (TOK), Creativity-Action-Service (CAS), and the Senior Thesis (EXTENDED ESSAY), which are interdisciplinary, cross cultural, national and geographical boundaries, and are planned to emphasise critical engagement, stimulating ideas and effective relationships. For more information about IB courses, please refer to the relevant course pages. Students who choose the IB Programme choose six courses from a choice of two different levels, Advanced (HL) and Standard (SL). Thanks to the Diploma Programme, our students have the opportunity to develop themselves in writing theses, assignments, essays, experimental reports, oral presentations and in-depth research while still in high school.

Please find below detailed information about the International Baccalaureate Diploma Programme subject groups offered at our school.

DP language and literature subject group

Language A: literature SL & HL

DP language acquisition subject group

Language B SL & HL

DP individuals and societies subject group

Economics SL/HL

DP sciences subject group

Biology SL/HL

Chemistry SL/HL

Physics SL/HL

ESS SL/ HL

DP mathematics subject group

Mathematics: analysis and approaches SL & HL

Mathematics: applications and interpretation SL & HL

The DP core

Creativity, activity, service

Extended Essay

Theory of Knowledge

IB Mission Statement

The International Baccalaureate aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who will help build a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect. To this end, the organisation works with schools, governments and international organisations to develop seminal international education programmes and rigorous assessment methods. These programmes encourage students around the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people can be justified in their differences.

Source: https://www.ibo.org/about-the-ib/mission/

MEF Schools Mission

Our mission is to prepare students for life as individuals who are capable of healthy communication, equipped with national and universal values, full of self-confidence, able to take responsibility, have scientific and analytical thinking, are at peace with technology, have useful hobbies, have developed aesthetic tastes, are productive and creative, are curious about research and learning, protect Atatürk’s Principles and the democratic and secular republic, and respect people, society and nature.

In order to achieve this vision and mission, MEF Schools have adopted the principle of implementing a student-centred system that enables students to comprehend and understand, analyse and synthesise, examine and evaluate the information they acquire, rather than merely providing information.

By overlapping this guiding declaration, which forms the basis of MEF Schools education, with the IB philosophy, we are raising World People with universal personality traits, which is the common goal of IB Programmes.

IB Learner Profile

INQUIRERS

We nurture our curiosity by developing the skills necessary for research and inquiry. We know how to learn alone and with others. We learn with enthusiasm and maintain our love of learning throughout life.

KNOWLEDGEABLE

We develop and use conceptual understanding by exploring knowledge across different disciplines. We engage with issues and ideas of local and global significance.

THINKERS

We use critical and creative thinking skills to analyze and take responsible action on complex problems. We exercise initiative in making reasoned, ethical decisions.

COMMUNICATORS

We express ourselves confidently and creatively in more than one language and in many ways. We collaborate effectively, listening carefully to the perspectives of other individuals and groups.

PRINCIPLED

We act with integrity and honesty,  a strong sense of fairness and justice, and respect for the dignity and rights of people everywhere. We take responsibility for our actions and their consequences.

OPEN-MINDED

We critically appreciate our own cultures and personal histories, as well as the values and traditions of others. We seek and evaluate a range of points of view, and we are willing to grow from the experience.

CARING

We show empathy, compassion, and respect. We commit to service, and we act to make a positive difference in the lives of others and the world around us.

RISK-TAKERS

We approach uncertainty with forethought and determination; we work independently and cooperatively to explore new ideas and innovative strategies. We are resourceful and resilient in the face of challenges and change.

BALANCED

We understand the importance of balancing different aspects of our lives—intellectual, physical, and emotional—to achieve well-being for ourselves and others. We recognize our interdependence with other people and with the world in which we live.

REFLECTIVE

We thoughtfully consider the world and our ideas and experiences. We work to understand our strengths and weaknesses to support our learning and personal development.

The IB learner prole represents 10 attributes valued by IB World Schools. We believe these attributes, and others like them, can help individuals and groups become responsible members of local, national, and global communities.

Why IB DP?

International Baccalaureate Diploma Programme students fulfil the requirements for both the IB Diploma and the National Education Diploma while studying the courses within the programme. Students who are successful in IB exams are entitled to receive two diplomas with national and international validity when graduating from high school.

They can also gain entrance to many universities abroad and some universities may exempt graduates of the Diploma Programme from some of the courses taken in the IB. A student who completes the programme with a high degree may also be eligible for partial or full scholarships at international universities.

Many private universities in Turkey offer scholarship opportunities to students according to their IB Diploma grade and provide ease of transfer between departments.

IB education builds international consciousness by helping students reflect on their own perspectives, cultures and identities and then on those of others.

By learning to appreciate different beliefs, values and experiences, and by thinking and collaborating across cultures and disciplines, IB learners gain the understanding necessary for a more peaceful and sustainable world.

 

 

 

LINKS: 

What is an IB education? https://ibo.org/learn-more-about-the-ib/

What is the DP?  https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/ 

General Information and Programme-Related Information : https://www.ibo.org/digital-toolkit/presentations/

For further information about the IB and its programmes visit http://www.ibo.org.

Bizi Takip Edin

InstagramLinkedinYouTube