Türkçe
MEF İlkokulunda öğrenciye “düşünerek sorgulayarak” okuma alışkanlığı kazandırılması da Türkçe eğitiminin önemli amaçlarından biridir. Dinleme, konuşma, okuma-anlama ve yazma öğrenme alanları altında, okuma hızını arttıran, okuduğunu anlama-yorumlama becerisini ve söz varlığını geliştiren çalışmalar gerçekleştirilir.
Öğrencilerin okuma-anlama becerilerinin geliştirilmesi için okuma sürecini farklılaştırma etkinlikleri yapılır. Bu bağlamda öğrencilerin seçtikleri kitaplara göre oluşturulan gruplarla, bireysel okudukları bölümleri belirli aralıklarla tartıştıkları ve okudukları bölümle ilgili çeşitli görevleri tamamladıkları “Okuma Çemberi” uygulaması Türkçe programımızı zenginleştiren önemli bir unsurdur.
Yaratıcı yazma çalışmalarında öğrencinin anlatma yeteneğiyle birlikte düş gücünü geliştirmesi, duyuşsal davranışlar kazanması amaçlanır. Üçüncü sınıfta öğrencilerin kendine has yazı alışkanlığı kazanmasına yönelik yazı çalışmaları yapılır
Öğrencilerin oluşturdukları ürünleri sunmaları için yaratılan fırsatlarla sunum ve konuşma becerilerinin desteklenmesi sağlanır.
PYP disiplinler üstü temalarıyla paralel içerikte çocuk edebiyatı kitapları ile program desteklenir. Her hafta bir Türkçe ders saati kütüphanede işlenerek öğrencilerimizin kitap okuma alışkanlığı kazanmaları ve ödünç aldıkları kitapları takip etme sorumlulukları desteklenir.
Yapılandırıcı yaklaşım, çoklu zeka, bireysel farklılıklara dayalı eğitim ve öğrenci merkezli eğitim anlayışı ile geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızı yarınlara hazırlamaktayız.
MEF İlkokulunda Türkçe Eğitiminin Amacı
- Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi,
- Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanmalarının sağlanması,
- Okuduğu, dinlediği/izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşmalarının; duygu, düşünce ve hayal dünyalarını geliştirmelerinin sağlanması,
- Okuma yazma sevgisi ve alışkanlığını kazanmalarının sağlanması,
- Duygu ve düşünceleri ile bir konudaki görüşlerini veya tezini sözlü ve yazılı olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade etmelerinin sağlanması,
- Bilgiyi araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerinin geliştirilmesi,
- Basılı materyaller ile çoklu medya kaynaklarından bilgiye erişme, bilgiyi düzenleme, sorgulama, kullanma ve üretme becerilerinin geliştirilmesi,
- Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerinin ve sorgulamalarının sağlanmasıdır.
Hayat Bilgisi
Okulumuzda üçüncü sınıf seviyesinde öğrencilerimizle PYP disiplinler üstü temaları kapsamında MEB hayat bilgisi dersinin tüm kazanımları tematik ve sorgulayıcı bir şekilde işlenir.
Öğrencilerimizin araştırma, değişim ve sürekliliği algılama, dengeli beslenme, doğayı koruma, girişimcilik, iş birliği, öz yönetim, sorun çözme, sosyal katılım ve zaman yönetimi gibi temel yaşam becerilerinin geliştirilmesini, kendi öğrenmelerinin öznesi olmalarını hedefleyen yapılandırılmış öğrenme fırsatları (grup çalışmaları, beyin fırtınası, P4C, Sokratik tartışma, altı şapkalı düşünme tekniği, oyunlaştırma, istasyon çalışmaları, konuşma halkası vb. düşünceyi görünür kılma stratejileri) sunulur.
Disiplinler üstü tema ve kazanımlara uygun çocuk edebiyatı kitapları, söyleşiler, filmler ve il içi geziler ile kazanımlar desteklenir.
Hayat bilgisi dersi kapsamında aşağıdaki MEB kazanım başlıkları tüm yıla yayılarak PYP öğrenen profillerini (araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli, dönüşümlü düşünen) ve araştırma, düşünme, iletişim, sosyal, öz yönetim ATL becerilerini geliştirecek şekilde işlenir.
- Kendi ve başka kültürleri tanıma,
- Sınıfın ve okulun krokisini çizme,
- Okulun tarihini araştırma,
- Okula ilişkin istek ve ihtiyaçlarını demokratik yollarla ifade etme,
- Komşuluk ilişkileri,
- Evde tasarruf,
- Planlı olma,
- Mevsimlere özgü yiyeceklerle beslenme,
- Bilinçli tüketici özellikleri,
- Trafik işaretleri,
- Yakın çevresinde meydana gelebilecek kazalar,
- Ortak kullanım alanları ve araçları,
- Yakın çevresinde yer alan tarihî, doğal ve turistik yerler,
- Atatürk’ün kişilik özellikleri,
- Yön bulma,
- Meyve ve sebzelerin yetiştirilme şartları,
- İnsan ve çevre etkileşiminin sonuçları ile doğa ve çevreyi koruma konusunda sorumluluk alma.
Fen Bilimleri
Öğrencilerimizin fen bilimleri dersini işlerken ünite kazanımlarını edinmelerinin yanı sıra bilimsel süreç, yaşam, mühendislik ve tasarım becerilerini de geliştirmekteyiz. Bilimsel süreç becerileri; gözlem, ölçme, tahmin, çıkarım yapma, değişkenleri belirleme, verileri toplama ve düzenleme, veri yorumlama ve modellemedir. Bu bilimsel süreç becerileri, ancak öğrenciler kendileri uyguladıklarında gelişmektedir. Analitik düşünme, karar verme, yaratıcı düşünme, girişimcilik, iletişim ve takım çalışması gibi yaşam becerileri ile yenilikçi (inovatif) düşünme becerilerini geliştirmek için fen bilimleri dersi unsurlarını IB – PYP programı ile disiplinler üstü bakış açısıyla ele alıyoruz. Derslerimizi birden çok duyuya hitap edecek biçimde, laboratuvarda grup çalışmaları, bireysel çalışmalar ve deneylerle yürütmekteyiz.
- Öğrencilerin bilgiyi anlamlı ve kalıcı olarak öğrenebilmeleri için sınıf/okul içi ve okul dışı öğrenme ortamları, araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme stratejisine göre tasarlanmıştır. Bu bağlamda informal öğrenme ortamlarından da (okul bahçesi, bilim merkezleri, müzeler, planetaryumlar, botanik bahçeleri, doğal ortamlar vb.) faydalanılır.
- Öğrencilerle proje tasarlama, model ve ürün oluşturma, ürünü tanıtma, deneyler gerçekleştirme gibi performanslar özellikle her yıl tüm ilkokul genelinde gerçekleştirdiğimiz Bilim Şenliği etkinliğimizde ön plana çıkmaktadır.
Fen bilimleri dersi kapsamında aşağıdaki MEB kazanımları tüm yıla yayılarak PYP öğrenen profillerini (araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli, dönüşümlü düşünen) ve araştırma, düşünme, iletişim, sosyal, öz yönetim ATL becerilerini geliştirecek şekilde işlenir.
Gezegenimizi Tanıyalım / Dünya ve Evren
- Dünya’nın şeklinin küreye benzediğinin farkına varma,
- Dünya’nın şekli ile ilgili öne sürülen fikirler hakkında bilgi sahibi olma,
- Dünya’nın kara, hava ve su katmanlarından meydana geldiğini açıklama,
- Bir model geliştirerek Dünya’nın şeklini ve katmanlarını zihinlerinde canlandırma,
Beş Duyumuz / Canlılar ve Yaşam
- Duyu organlarını tanımaları ve birbirleri ile olan temel ilişkileri kavrama,
- Duyu organlarının sağlığını korumak için yapılması gerekenler,
Kuvveti Tanıyalım / Fiziksel Olaylar
- Çevrelerindeki hareketli varlıkları gözlemleyerek bunların hareket özelliklerini hızlanma, yavaşlama, dönme, sallanma ve yön değiştirme şeklinde tanımlama,
- İtme ve çekmenin birer kuvvet olduğunu anlamlandırma,
Maddeyi Tanıyalım / Madde ve Doğası
- Duyu organları yoluyla maddeleri, sertlik/yumuşaklık, esneklik, kırılganlık, renk, koku, tat ve pürüzlü/pürüzsüz olmalarına göre nitelendirme,
- Çeşitli maddelere dokunmanın, onları tatma ve koklamanın canlı vücuduna verebileceği zararları kavrama,
- Maddeyi katı, sıvı ve gaz hâli olmak üzere üç grupta sınıflandırma,
Çevremizdeki Işık ve Sesler / Fiziksel Olaylar
- Gözlemleri sonucunda ışığın görmedeki, sesin işitmedeki rolünü fark etme,
- Çevrelerinde doğal/yapay olmak üzere çeşitli ışık ve ses kaynakları olduğunu keşfetme ve bunları sınıflandırma,
Canlılar Dünyasına Yolculuk / Canlılar ve Yaşam
- Canlı ve cansız varlıkları birbirinden ayırt etme,
- Yaşadıkları çevreyi tanıma, temiz tutma, koruma ve sevme,
- Doğal ve yapay çevreyi gözlemleyerek örneklerle açıklama,
- Kaynak kullanımında tutumluluk,
- Tasarruf bilinci kazanma ve bireysel sorumluluk alma,
- Sağlıklı yaşam bilinci kazanma,
Elektrikli Araçlar / Fiziksel Olaylar
- Çevrelerindeki elektrikli araçları gözlemleyerek bu araçların kullanım amaçlarını ve kullandığı elektrik kaynaklarını ayırt etme,
- Araçları kullanırken nelere dikkat etmeleri gerektiğini bilme,
- Pilleri tanıyarak pillerin çeşitli cihazların çalıştırılmasında nasıl kullanıldığını keşfetme,
- Pil atıklarının çevreye olan olumsuz etkilerini fark etme.
Matematik
Günümüzde matematik eğitiminde; önceden belirlenmiş bilgilerin aktarılmasına dayalı, öğrencilerin aktif olarak derse katılmadığı veya teşvik edilmediği, bilgilerin sorgulanmadan ezberlendiği ya da çeşitli öğrenme etkinliklerinin karşılıklı düşünce alışverişine pek izin verilmeden bireysel olarak gerçekleştirilerek öğrencilerin yarıştırıldığı bir yapıdan uzaklaştırılması gerektiği artık yadsınamaz bir gerçektir.
MEF İlkokulu’nda öğrenciler Matematik dersinde kendilerine sunulan bilgileri pasif olarak almak ve mutlak doğrular olarak kabul etmek yerine, etkin katılım yoluyla ulaştıkları bilgiler üzerinde seçme, işleme, karşılaştırma, değerlendirme ve yorumlama yapabilmektedir.
Günlük hayattan kopuk, durağan bilgi ve becerilerin öne çıktığı bir matematik eğitimi yerine öğrencilere etraflarındaki dünyayı keşfedip araştırarak varsayımlar yoluyla görmesini ve anlamasını sağlayacak, matematiği problem çözme, nedensellik ve iletişim aracı olarak görecekleri bir matematik öğretimi olarak düşünmekteyiz. MEF İlkokulunda bunları yaparken öğrenciye matematiğin eğlenceli yönünü fark ettiriyor ve hepsinden önemlisi “Her çocuk matematiği öğrenebilir.” ilkesiyle hareket ediyoruz.
Matematik programımızı öğrencilerimizin matematiksel okuryazarlık becerilerini geliştirebilecek ve etkin bir şekilde kullanabilecekleri, matematiksel kavramları günlük hayatta kullanabilecekleri, problem çözme sürecinde kendi düşünce ve akıl yürütmelerini rahatlıkla ifade edebilecek şekilde somutlaştırarak ve üç boyutlu materyaller ile destekleyerek yaparak yaşayarak öğrenmeyi ilke edinerek tasarlıyoruz.
Üçüncü sınıf matematik programımız “Sayılar ve İşlemler”, “Geometri”, “Ölçme ve Veri İşleme” olmak üzere dört öğrenme alanından oluşmaktadır.
Yıl içinde işlenen genişletilmiş MEB kazanımları aşağıdaki gibidir.
Sayılar ve İşlemler
- Üç basamaklı sayıların modellenerek okunması, incelenmesi,
- Basamak değeri bilgisinin genişletilmesi ve pekiştirilmesi,
- Tek ve çift sayıların tanımları ve bu sayıların toplamlarının tek mi çift mi olduğunun incelenmesi,
- Romen rakamlarının kullanımı,
- Üç basamaklı sayılarla dört işlem yapılması,
- Zihinden işlemler,
- Parça-bütün ilişkisi vurgulanarak kesire ait terimlerin tanıtılması,
- Birim kesir kavramının ele alınarak pay ve payda arasındaki ilişkinin pekiştirilmesi,
Geometri
- Cisimlerin yüzlerini, köşelerini ve ayrıtlarını; küp, kare ve dikdörtgen prizma arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları belirlemeleri,
- Cetvel kullanarak üçgen, kare ve dikdörtgen çizmeleri; kare ve dikdörtgenin köşegenlerini belirlemeleri,
- Kare, dikdörtgen gibi şekillerin birden fazla simetri doğrusu olduğunu fark etmeleri,
- Bir parçası verilen şekli yatay veya dikey simetri doğrusuna göre tamamlamaları,
- Nokta, doğru, ışın, doğru parçası gibi daha soyut kavramları ifade etmeleri,
- Açıyı tanıyarak çevrelerinden örnekler vermeleri,
Ölçme
- Standart ölçme birimleri ile standart olmayan birimler arasında ilişki kurmalarının sağlanması,
- Lira ve kuruş arasındaki ilişkiye problemlerde yer verilmesi,
- Saati, dakika ve saat cinsinden okuyabilmeleri,
- Yıl-hafta, yıl-gün, dakika-saniye arasındaki ilişkiyi açıklayabilmeleri,
- Kilogram ve gramın nerelerde kullanıldıklarının fark ettirilmesi ve bu birimler arasındaki ilişkinin açıklanması,
- Nesnelerin kütlelerini tahmin ettikten sonra doğruluğunu araştırılması
- Standart sıvı ölçme biriminin ne olduğu ve gerekliliğinin açıklanması,
- Litre ve yarım litre ile ölçme yaptırılması,
- Nesnelerin çevrelerinin belirlenmesi,
- Geometrik şekillerin çevre uzunluğunun ölçülmesi, hesaplanması ve bunlarla ilgili problem çözülmesi,
- Farklı büyüklükteki aynı cins iki geometrik şeklin uygun malzeme ile kaplanarak alanın ne olduğunun fark edilmesi,
- Alanın standart olmayan ölçme birimleri ile tahmin etme ve doğruluğunu kontrol etme,
Veri İşleme
- Sütun grafiğini incelemeleri ve oluşturmaları,
- Elde ettiği veriyi sunmak amacıyla farklı gösterimler kullanmaları,
- Ağaç şeması, sütun grafiği ile tablo ve diğer grafiklerle gösterilen bilgileri kullanarak günlük hayatla ilgili problemler çözüp kurmaları.