Türkçe
MEF İlkokulunda öğrenciye “düşünerek sorgulayarak” okuma alışkanlığı kazandırılması da Türkçe eğitiminin önemli amaçlarından biridir. Dinleme, konuşma, okuma-anlama ve yazma öğrenme alanları altında, okuma hızını arttıran, okuduğunu anlama-yorumlama becerisini ve söz varlığını geliştiren çalışmalar gerçekleştirilir. İkinci sınıfta öğrencilerin okuma yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılır.
Öğrencilerin okuma-anlama becerilerinin geliştirilmesi için okuma sürecini farklılaştırma etkinlikleri yapılır. Bu bağlamda öğrencilerin seçtikleri kitaplara göre oluşturulan gruplarla, bireysel okudukları bölümleri belirli aralıklarla tartıştıkları ve okudukları bölümle ilgili çeşitli görevleri tamamladıkları “Okuma Çemberi” uygulaması Türkçe programımızı zenginleştiren önemli bir unsurdur.
Yaratıcı yazma çalışmalarında öğrencinin anlatma yeteneğiyle birlikte düş gücünü geliştirmesi, duyuşsal davranışlar kazanması amaçlanır. Öğrencilerin oluşturdukları ürünleri sunmaları için yaratılan fırsatlarla sunum ve konuşma becerilerinin desteklenmesi sağlanır.
PYP disiplinler üstü temalarıyla paralel içerikte çocuk edebiyatı kitapları dijital okuma platformları (Okuvaryum) ile program desteklenir. Türkçe ders saati kütüphanede işlenerek kitap okuma alışkanlığı kazanmaları ve ödünç aldıkları kitapları takip etme sorumlulukları desteklenir.
Yapılandırıcı yaklaşım, çoklu zeka, bireysel farklılıklara dayalı eğitim ve öğrenci merkezli eğitim anlayışı ile geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızı yarınlara hazırlamaktayız.
MEF İlkokulunda Türkçe Eğitiminin Amacı
- Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi,
- Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanmalarının sağlanması,
- Okuduğu, dinlediği/izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşmalarının; duygu, düşünce ve hayal dünyalarını geliştirmelerinin sağlanması,
- Okuma yazma sevgisi ve alışkanlığını kazanmalarının sağlanması,
- Duygu ve düşünceleri ile bir konudaki görüşlerini veya tezini sözlü ve yazılı olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade etmelerinin sağlanması,
- Bilgiyi araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerinin geliştirilmesi,
- Basılı materyaller ile çoklu medya kaynaklarından bilgiye erişme, bilgiyi düzenleme, sorgulama, kullanma ve üretme becerilerinin geliştirilmesi,
- Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerinin ve sorgulamalarının sağlanmasıdır.
Matematik
Günümüzde matematik eğitiminde; önceden belirlenmiş bilgilerin aktarılmasına dayalı, öğrencilerin aktif olarak derse katılmadığı veya teşvik edilmediği, bilgilerin sorgulanmadan ezberlendiği ya da çeşitli öğrenme etkinliklerinin karşılıklı düşünce alışverişine pek izin verilmeden bireysel olarak gerçekleştirilerek öğrencilerin yarıştırıldığı bir yapıdan uzaklaştırılması gerektiği artık yadsınamaz bir gerçektir.
MEF İlkokulu’nda öğrenciler Matematik dersinde kendilerine sunulan bilgileri pasif olarak almak ve mutlak doğrular olarak kabul etmek yerine, etkin katılım yoluyla ulaştıkları bilgiler üzerinde seçme, işleme, karşılaştırma, değerlendirme ve yorumlama yapabilmektedir.
Günlük hayattan kopuk, durağan bilgi ve becerilerin öne çıktığı bir matematik eğitimi yerine öğrencilere etraflarındaki dünyayı keşfedip araştırarak varsayımlar yoluyla görmesini ve anlamasını sağlayacak, matematiği problem çözme, nedensellik ve iletişim aracı olarak görecekleri bir matematik öğretimi olarak düşünmekteyiz. MEF İlkokulunda bunları yaparken öğrenciye matematiğin eğlenceli yönünü fark ettiriyor ve hepsinden önemlisi “Her çocuk matematiği öğrenebilir.” ilkesiyle hareket ediyoruz.
İkinci sınıf matematik programımız “Sayılar ve İşlemler”, “Geometri”, “Ölçme ve Veri İşleme” olmak üzere dört öğrenme alanından oluşmaktadır.
Yıl içinde işlenen genişletilmiş MEB kazanımları aşağıdaki gibidir.
Sayılar ve İşlemler
- Modeller kullanılarak 100’den küçük sayıların basamak değerlerine ayrılması ve incelenmesi,
- Toplama, çıkarma, çarpma ve bölme işlemlerinin modeller yardımıyla farklı anlamlarının fark edilmesi,
- Zihinden çarpma işlemi ve bölme işlemleri,
- Bütün, yarım ve çeyrek ilişkisi,
Geometri
- Kenar ve köşe sayılarına göre kare, üçgen, dikdörtgen ve daireyi tanımlama ve modelleme,
- Geometrik cisimleri tanıma ve modelleme,
- Tekrarlayan bir örüntüde eksik bırakılan ögeleri belirleyerek tamamlama ve bir örüntüdeki ilişkileri görerek farklı malzemeler ile aynı ilişkiye sahip örüntüler oluşturma,
Ölçme
- Standart olmayan birimleri kullanarak ölçme yaparken aynı birimin daha küçük parçalarına ihtiyaç duymaları gerektiğini fark etme
- Neden standart bir birime gerek duyulduğunu açıklama,
- Standart ölçme birimlerini tanıma ve uzunlukları standart araçlar kullanarak santimetre ve metre cinsinden ölçme,
- Modeller kullanarak ya da modelleme yaparak toplama ve çıkarma işlemlerini içeren uzunluk
- problemlerini çözme,
- Lira ve kuruş arasındaki ilişkinin fark edilerek karşılaştırılması,
- Tam, yarım ve çeyrek saatlerin okunması,
- Dakika-saat, saat-gün, gün-hafta, gün-hafta-ay, ay-mevsim, mevsim-yıl arasındaki ilişkilerin açıklanması,
- Kütlelerin kilogram cinsinden ölçülmesi,
- Verilen nesnelerin kütlelerine göre sıralanması,
- Standart olmayan birimlerle sıvıların miktarının ölçülmesi,
- Standart olmayan küçük birimler kullanarak iki farklı kabın kapasitesinin karşılaştırılması,
Veri İşleme
- Verilen bir araştırma sorusu için veri toplama,
- Veriyi tablo ve nesne grafiği ile temsil edip yorumlama,
- Sıklık tablosu ve ağaç şeması hazırlama,
- Şekil grafiğini okuyabilme.
Hayat Bilgisi
Okulumuzda ikinci sınıf seviyesinde öğrencilerimizle PYP disiplinler üstü temaları kapsamında MEB hayat bilgisi dersinin tüm kazanımları tematik ve sorgulayıcı bir şekilde işlenir.
Öğrencilerimizin araştırma, değişim ve sürekliliği algılama, dengeli beslenme, doğayı koruma, girişimcilik, iş birliği, öz yönetim, sorun çözme, sosyal katılım ve zaman yönetimi gibi temel yaşam becerilerinin geliştirilmesini, kendi öğrenmelerinin öznesi olmalarını hedefleyen yapılandırılmış öğrenme fırsatları (grup çalışmaları, beyin fırtınası, P4C, Sokratik tartışma, altı şapkalı düşünme tekniği, oyunlaştırma, istasyon çalışmaları, konuşma halkası vb. düşünceyi görünür kılma stratejileri) sunulur.
Disiplinler üstü tema ve kazanımlara uygun çocuk edebiyatı kitapları, söyleşiler, filmler ve il içi geziler ile kazanımlar desteklenir.
Dünya’nın işleyişi ve Gezegeni Paylaşma temalarında laboratuvar ortamında deneyler yapılarak program zenginleştirilir.
Hayat bilgisi dersi kapsamında aşağıdaki MEB kazanım başlıkları tüm yıla yayılarak PYP öğrenen profillerini (araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli, dönüşümlü düşünen) ve araştırma, düşünme, iletişim, sosyal, öz yönetim ATL becerilerini geliştirecek şekilde işlenir.
- Okulun yakın çevresini tanıma,
- Sınıfla ilgili karar alma süreçlerine katılma,
- Arkadaşlarıyla yardımlaşma ve grup etkinliklerine katılma,
- Bilinçli para harcama,
- Evinin adresini tarif etme,
- Akrabalarını tanıtma,
- Aile içi iş birliği ve dayanışma,
- Dengeli beslenme, sağlıklı büyüme ve gelişme için yapılması gerekenler,
- Yolculuk yaparken güvenlik kurallarına uyma,
- Yakın çevresindeki kültürel miras ögeleri,
- Türk bayrağı ve İstiklâl Marşı,
- Atatürk’ ün çocukluğu,
- Bitki ve hayvan yetiştirme,
- Doğa olayları ve doğal afetlere karşı alınabilecek önlemler.