Türkçe
Okulumuzda Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın birici sınıf bölümünde ilk okuma yazma öğretimine ayrı bir önem verilmiş ve “Ses Esaslı İlk Okuma Yazma Öğretimi” benimsenmiştir. İlk okuma yazma öğretimi tırnaksız dik temel harflerle gerçekleştirilir. İlk okuma yazma öğretimi, temel düzeyde okuma ve yazma becerileri ile sınırlı değildir. Düşünme, anlama, sıralama, sınıflama, sorgulama, ilişki kurma, analiz, sentez yapma ve değerlendirme gibi zihinsel becerilerin geliştirilmesinde ilk okuma yazma öğretiminin önemli bir işlevi vardır. Bu bağlamda Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanmaya dönük becerilerin kazandırıldığı bir ilk okuma yazma öğretimi amaçlanmaktadır.
İlk dönem sonunda tamamladığımız okuma yazma süreci sonrası programda okuma hızını ve okuduğunu anlama becerilerini geliştirici çalışmalara yer verilir.
PYP disiplinler üstü temalarına uygun olarak seçilmiş çocuk edebiyatı kitapları ile ilk dönem dinleme, ikinci dönem ise okuma anlama, söz varlığını geliştirme ve yazma çalışmaları desteklenir.
MEF İlkokulunda Türkçe Eğitiminin Amacı
- Dinleme/izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin geliştirilmesi,
- Türkçeyi, konuşma ve yazma kurallarına uygun olarak bilinçli, doğru ve özenli kullanmalarının sağlanması,
- Okuduğu, dinlediği/izlediğinden hareketle, söz varlığını zenginleştirerek dil zevki ve bilincine ulaşmalarının; duygu, düşünce ve hayal dünyalarını geliştirmelerinin sağlanması,
- Okuma yazma sevgisi ve alışkanlığını kazanmalarının sağlanması,
- Duygu ve düşünceleri ile bir konudaki görüşlerini veya tezini sözlü ve yazılı olarak etkili ve anlaşılır biçimde ifade etmelerinin sağlanması,
- Bilgiyi araştırma, keşfetme, yorumlama ve zihinde yapılandırma becerilerinin geliştirilmesi,
- Basılı materyaller ile çoklu medya kaynaklarından bilgiye erişme, bilgiyi düzenleme, sorgulama, kullanma ve üretme becerilerinin geliştirilmesi,
- Okuduklarını anlayarak eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmelerinin ve sorgulamalarının sağlanmasıdır.
Matematik
Günümüzde matematik eğitiminde; önceden belirlenmiş bilgilerin aktarılmasına dayalı, öğrencilerin aktif olarak derse katılmadığı veya teşvik edilmediği, bilgilerin sorgulanmadan ezberlendiği ya da çeşitli öğrenme etkinliklerinin karşılıklı düşünce alışverişine pek izin verilmeden bireysel olarak gerçekleştirilerek öğrencilerin yarıştırıldığı bir yapıdan uzaklaştırılması gerektiği artık yadsınamaz bir gerçektir.
MEF İlkokulu’nda öğrenciler Matematik dersinde kendilerine sunulan bilgileri pasif olarak almak ve mutlak doğrular olarak kabul etmek yerine, etkin katılım yoluyla ulaştıkları bilgiler üzerinde seçme, işleme, karşılaştırma, değerlendirme ve yorumlama yapabilmektedir.
Günlük hayattan kopuk, durağan bilgi ve becerilerin öne çıktığı bir matematik eğitimi yerine öğrencilere etraflarındaki dünyayı keşfedip araştırarak varsayımlar yoluyla görmesini ve anlamasını sağlayacak, matematiği problem çözme, nedensellik ve iletişim aracı olarak görecekleri bir matematik öğretimi olarak düşünmekteyiz. MEF İlkokulunda bunları yaparken öğrenciye matematiğin eğlenceli yönünü fark ettiriyor ve hepsinden önemlisi “Her çocuk matematiği öğrenebilir.” ilkesiyle hareket ediyoruz.
Birinci sınıf matematik programımız “Sayılar ve İşlemler”, “Geometri”, “Ölçme ve Veri İşleme” olmak üzere dört öğrenme alanından oluşmaktadır.
Yıl içinde işlenen genişletilmiş MEB kazanımları aşağıdaki gibidir.
Sayı hissi
Sayılar ve İşlemler
- Rakamların öğrenilmesinden sonra 100’e kadar olan sayılar onluk ve birlik şeklinde parçalara ayrılarak basamak kavramına hazırlık yapılmaktadır.
- Toplama ve çıkarma işlemlerini destekleyici nitelikte parça, parça-bütün ilişkisi de sunulmaktadır.
- Sayılar ile ilgili kazanımlarda ikişer, beşer ve onar 100’e kadar ritmik saymalar da yapılmaktadır.
- Toplama ve çıkarma işlemlerinin farklı anlamlarının modellerle ele alınması, aralarındaki ilişkinin belirtilmesi, toplama ve çıkarmanın temel özellikleri, stratejiler kullanılarak zihinden işlemler yapılması hedeflenmektedir.
- Bütün ve yarım kesirler ile ilgili farkındalık oluşturucu çalışmalar bu öğrenme alanı altında gerçekleştirilir.
Geometri
- Şekilleri köşe ve kenar sayılarına göre sınıflandırarak üçgen, kare, dikdörtgen ve çemberi adlandırma, tanıma ve model oluşturma çalışmaları yapılır.
- Geometrik cisimleri günlük hayattan verilen örneklerle (matematiksel adlandırılma yapılmadan) sınıflandırmalar da hedeflenmektedir.
- Yer ve yön bildiren ifadeleri günlük hayat durumları ile ilişkilendirerek kullanma etkinlikleri gerçekleştirilir.
- Belirli bir geometrik örüntüyü deneyimlerle bulma hedeflenmektedir. Ögeleri nesneler, geometrik şekiller veya cisimler olan bir örüntüdeki ilişkinin belirlenmesine ve eksik bırakılan ögenin bulunmasına yönelik kazanımlara yer verilir. En çok üç ögeli geometrik örüntü oluşturmaları hedeflenir.
Ölçme
- Uzunluk ölçme, paralarımız, zaman ölçme, tartma ve sıvı ölçme alt
- öğrenme alanlarına ait kazanımlara yer verilir.
- Nesneleri uzunluklarına göre sıralayıp sonra standart olmayan uygun bir araçla birimleri tekrarlı kullanarak ölçme işlemini gerçekleştirmeye yönelik çalışmalar yapılır.
- Paralarımızı tanımaya yönelik çalışmalara yer verilir.
- Soyut bir kavram olan zamanın ölçülmesi konusunda belirli olayları ve durumları referans alarak günün bölümlerini söyleme, takvim kullanımı ve takvimin üzerindeki günün ve ayın belirtilerek kullanılması, bir haftada 7 gün olduğunun fark edilmesi hedeflenmektedir. Ayrıca tam ve yarım saatlerin okunması çalışmaları gerçekleştirilir.
- Standart olmayan birimlerle sıvıların miktarının ölçülmesi ve daha sonra da standart olmayan küçük birimler kullanarak iki farklı kabın kapasitesinin karşılaştırılması etkinliklerine yer verilir.
Veri İşleme
-
En çok iki veri grubuna sahip basit tabloları okuma çalışmaları gerçekleştirilir.
Hayat Bilgisi
Okulumuzda birinci sınıf seviyesinde öğrencilerimizle PYP disiplinler üstü temaları kapsamında MEB hayat bilgisi dersinin tüm kazanımları tematik ve sorgulayıcı bir şekilde işlenir.
Öğrencilerimizin araştırma, değişim ve sürekliliği algılama, dengeli beslenme, doğayı koruma, girişimcilik, iş birliği, öz yönetim, sorun çözme, sosyal katılım ve zaman yönetimi gibi temel yaşam becerilerinin geliştirilmesini, kendi öğrenmelerinin öznesi olmalarını hedefleyen yapılandırılmış öğrenme fırsatları (grup çalışmaları, beyin fırtınası, P4C, Sokratik tartışma, altı şapkalı düşünme tekniği, oyunlaştırma, istasyon çalışmaları, konuşma halkası vb. düşünceyi görünür kılma stratejileri) sunulur.
Disiplinler üstü tema ve kazanımlara uygun çocuk edebiyatı kitapları, söyleşiler, filmler ve il içi geziler ile kazanımlar desteklenir.
Dünya’nın işleyişi ve Gezegeni Paylaşma temalarında laboratuvar ortamında deneyler yapılarak program zenginleştirilir.
Hayat bilgisi dersi kapsamında aşağıdaki MEB kazanım başlıkları tüm yıla yayılarak PYP öğrenen profillerini (araştıran-sorgulayan, bilgili, düşünen, iletişim kuran, ilkeli, açık görüşlü, duyarlı, riski göze alan, dengeli, dönüşümlü düşünen) ve araştırma, düşünme, iletişim, sosyal, öz yönetim ATL becerilerini geliştirecek şekilde işlenir.
- Okulu ve okulun işleyişini tanıma,
- Okul kurallarına uyma,
- Okulda ve evde başkalarıyla iletişim kurma,
- Kişisel bakım ve temizliğine dikkat etme,
- Sağlığını korumak için alınması gereken önlemleri fark etme,
- Okulda, evde ve yolculukta güvenlik kurallarına uyma
- Ülkesinin genel özelliklerini tanıma,
- Atatürk’ün hayatı,
- Millî ve dinî bayramlar,
- Yakın çevrede bulunan bitki ve hayvanlar,
- Mevsimler ve özellikleri ile geri dönüşüm